Több mint száz nagylemezt adtak ki a magyar metal zenekarok az elmúlt évben. Vajon közülük melyik album volt a legkelendőbb, és tényleg a legtöbb példányban elkelt nagylemezt hallgatták a legtöbben? Megpróbáltam megfejteni, mi van a számok mögött. A digitális térben vagy a lemezboltokban találjuk meg 2021 legnépszerűbb magyar metal albumát?
Pontos eladási számokat egy-egy nagylemezről nem szeret közzé tenni se a Mahasz, se a lemezkiadók, de az éves arany- és platinalemez listákból azért lehet némi következtetést levonni arról, mennyire voltak kelendőek a magyar metal albumok. 2021-ben mindössze három kemény(ebb) zenei album kapott valamilyen lemezeladási minősítést.
- Hooligans - "Zártosztály" (platinalemez, 4000+ eladott példány)
- Ossian - "A Teljesség" (platinalemez, 4000+ eladott példány)
- Road - "Senki kedvéért nem fékezünk" (aranylemez, 2000+ eladott példány)
https://slagerlistak.hu/arany-es-platinalemezek/adatbazis/2021
Mindhárom arany- vagy platinalemezes zenekar albuma listavezető volt a megjelenése idején, ahogy további három magyar metal nagylemez szintén első helyre került a Mahasz Top 40 albumlistán az elmúlt évben. Ebből kettő válogatáslemez (Depresszió és Kalapács József) valamint a Dalriada tizenegyedik stúdióalbuma, amelynek megjelenése 2020-ról tolódott át 2021-re a koronavírus-járvány miatt. Dobogós volt még a Top 40-es lemezeladási listán az Omen 30 éves válogatása, illetve az ózdi Remorse több mint egy évtized kihagyás után megjelent stúdióalbuma. Utóbbi zenekar hosszú pályafutása alatt most először került fel a Mahasz listájára. Meglepetésre a legnagyobb ifjú reménységnek tartott Mudfield év végén kiadott harmadik albuma nemhogy dobogóra nem került, de még saját lemezeik közül is az eddigi leggyengébben szerepelt az elért 16. hellyel.
Az eladási minősítést nem kapott lemezek biztosan kevesebb, mint 2000 példányban keltek el, ami az aranylemezzé minősítés feltétele. Hogy a 2000 példány alatti eladások valójában 500 vagy 1500 példányt jelentenek-e, nem tudjuk, mert publikus, hivatalos adat nincs.
A Mahasz Top 40 albumlistára felkerülő lemezek esetén nagyrészt fizikai példányokról beszélünk, főként CD, illetve limitált számú vinyl (bakelit) lemez, kazetta, valamint újabban pendrive lemezbolti vagy webáruházi eladásáról. A magazinok mellékleteként értékesített hanghordozókat viszont nem veszik számításba (pl. Hammerworld CD-mellékletek). Ezen kívül online zeneáruházak albumértékesítéseit tartalmazza még a mérés, ami teljes albumok legális, fizetős, internetes letöltését jelenti. Ebbe nem tartozik bele semmilyen streaming szolgáltatónál akár előfizetőként, akár ingyenesen meghallgatott zenei album lejátszási számai.
https://slagerlistak.hu/slagerlista-szabalyzatok
A Top 40-es lista első három helyét elérő metalzenekarok jórészt már 20-30 éve működnek. Mondhatni, fizetőképes vásárlóerővel rendelkező, stabil rajongótáborral bírnak, melynek tagjai már csak életkoruknál fogva is jobban kötődnek a Mahasz-listára kerüléshez fontos fizikai hanghordozókhoz, mint a fiatalabb generációk, a mai tizen- és huszonévesek, akik ha egyáltalán hallgatnak metalzenét, pláne magyar zenekaroktól, akkor azt jórészt az olyan streaming szolgáltatók weboldalain vagy applikációin keresztül teszik, mint a YouTube, a Spotify, a Deezer és társaik.
Ráadásul ezeknek a platformoknak a segítségével egy-egy új album dalai földrajzi korlátok nélkül, a határon túli rajongókhoz, érdeklődőkhöz is könnyebben eljutnak, oda ahol nincs MOL benzinkút, nem kell kicsengetni a fizikai hanghordozó postaköltségét a netes rendelés után, stb. Az underground, vagy éppen kiadó nélküli, kezdő zenekarok számára pedig sok esetben egyáltalán nem opció fizikai hanghordozón kiadni egy-egy lemezt, már csak a gyártási költségek miatt sem. Teljesen logikus lépés tehát, ha egy zenekar a streaming szolgáltatókhoz fordul, hogy ezeken a platformokon keresztül növelje zenéjének elérhetőségét (a bevételek növelése már más kérdés).
Nézzük meg, hogy a Mahasz Top 40 lemezeladási listára felkerült 2021-es stúdióalbumok hogyan teljesítenek a világszerte meghatározó Spotify streaming szolgáltatónál. Az alábbi táblázatnak azokban a soraiban, ahol az összes lejátszás értékére nem szerepel adat (N/A), ott az album egyetlen dala sem érte el a legalább 1000 lejátszást. A táblázat 2022. január 18-ai adatokat tartalmaz.
Album | Mahasz Top 40 helyezés/hetek | Eladott példányszám | Összes dal lejátszása | Átlag lejátszás/dal |
Zártosztály HOOLIGANS | #1 / 12 hét | 4000+ | 974 047 | 81 171 |
A Teljesség OSSIAN | #1 / 25 hét | 4000+ | 399 360 | 30 720 |
Senki kedvéért nem fékezünk ROAD | #1 / 17 hét | 2000+ | 896 318 | 68 948 |
Őszelő DALRIADA | #1 / 11 hét | < 2000 | 442 874 | 44 287 |
Kohó REMORSE | #3 / 4 hét | < 2000 | 29 531 | 2 109 |
Ars Moriendi CADAVERES | #4 / 8 hét | < 2000 | 19 784 | 1 649 |
Új hajnal virrad HELLDIVER | #4 / 3 hét | < 2000 | N/A | < 1000 |
To Earth to Ashes to Dust MAGMA RISE | #8 / 4 hét | < 2000 | 8 426 | 1 204 |
Rex FROM THE SKY | #10 / 1 hét | < 2000 | 26 050 | 2 605 |
Vadak THY CATAFALQUE | #14 / 1 hét | < 2000 | 836 209 | 83 621 |
Szörnyeteg MUDFIELD | #16 / 1 hét | < 2000 | 137 802 | 13 780 |
A holnap markában NEVERLAND | #20 / 1 hét | < 2000 | N/A | < 1000 |
Kétszer élni RADAR | #23 / 4 hét | < 2000 | N/A | < 1000 |
Törékeny egyensúly NOVA PROSPECT | #30 / 1 hét | < 2000 | 51 585 | 5 159 |
A 2021-es albumával besúlyosodott Hooligans ezen a listán is a legjobban teljesített. Érdekesség viszont, hogy a Road, a Dalriada és a Thy Catafalque új nagylemeze is jobban teljesít a Spotify-on, mint a platinalemez minősítést szerzett Ossian-album. Az olyan underground old school heavy metal zenekarok, mint a Helldiver és a Radar a Spotifyon gyakorlatilag láthatatlanok, míg például a fiatal modern metal banda Nova Prospect a streaming oldalon jobban teljesít, mint a fizikai megjelenéseknél.
Ellenpéldaként lássunk olyan 2021-es albumokat az undergroundból, amelyek szintén megjelentek fizikai formátumban, de nem kerültek fel a Mahasz lemezeladási listájára, és szintén elérhetők a Spotify szolgáltatásában, így a lejátszási számok összevethetők a fenti táblázattal. Az alábbi táblázat szintén 2022. január 18-ai adatokat tartalmaz.
Album | Összes dal lejátszása | Átlag lejátszás/dal |
Reborn EKTOMORF | 586 657 | 73 332 |
Exodus Aesthetic THE SOUTHERN ORACLE | 132 799 | 16 600 |
Libra HEEDLESS ELEGANCE | 126 187 | 15 773 |
Separated PHRENIA | 99 773 | 7 675 |
As Above, So Below VVILDERNESS | 32 701 | 5 450 |
Garabontzia HÆNESY | 29 963 | 4 280 |
Apotheosis BORNHOLM | 41 962 | 3 815 |
Sagittarius A* BIPØLARIS | 27 780 | 2 137 |
Látható, hogy a Mahasz Top 40 listára felkerült 14 stúdióalbum legalább felénél jobban teljesítenek a második táblázatban szereplő albumok a Spotify-on. Csak emlékeztetőül: a Mahasz az értékesített példányok számításánál nem veszi figyelembe semmilyen streaming szolgáltatónál az akár előfizetőként, akár ingyenesen meghallgatott, lejátszott albumot. Pedig a hanglemezkiadók érdekvédelmi szövetségeit tömörítő nemzetközi szervezet, az IFPI, már 2013-ban meghatározta azokat a mérőszámokat, amivel a streaming lejátszásokat albumeladásként értelmezni lehet. Prémium előfizetőként egy album dalainak 1250 lejátszása felel meg 1 fizikai példány eladásának, ingyenes hozzáféréssel pedig 3750 lejátszása felel meg 1 fizikai példány eladásának. A konkrét összehasonlításhoz persze jó lenne tudni, hogy a Top 40-es lista első vagy akár negyvenedik helyéhez éppen mennyi lemezt kellett értékesíteni az adott héten, illetve összesen mennyi példányban kelt el a Mahasz adatai szerint egy-egy album.
A számokkal persze lehet vitatkozni, hogy miért éppen 1250 vagy 3750 lejátszás felel meg 1 fizikai példánynak, miért nem több vagy kevesebb. Különösen abban az esetben torzulhat a valóság egy albumot vizsgálva, ha mindössze egy vagy két kiemelkedő lejátszást produkáló dal van az albumon, ami húzza felfelé az összes lejátszást, míg a másik nyolc számot csak azok hallgatják meg, akik tényleg a teljes albumot végigpörgetik. Épp ezért a magam részéről inkább az adott album dalai közül a legkevesebbszer lejátszott dal értékét venném alapul, nem az összes lejátszást. Vagy egy másik megközelítésben, ahány egyedi előfizető(!) lejátszotta a teljes albumot (vagy a játékidő legalább 80%-át) az mind egy eladott példánynak számítana.
A lényeg, hogy a lemezeladási listák számításaiba be kell építeni a streaming lejátszásokat, hogy hitelesebb képet kaphassunk egy-egy lemez és azon keresztül a zenekar népszerűségéről. Ennek az eredménye persze az is lehet, hogy a magyar metalalbumok teljesen kiszorulnak majd a Mahasz lemezeladási listájáról, de mindenképpen egy a mostaninál valósabb képre van szükség. És akkor a jogdíjak igazságosabb felosztása még szóba se került. :)